Виховання дитини з синдромом Дауна - Батькам - Методичні рекомендації - Каталог файлів - Чутівський РМК
Єдина Країна! Единая Страна!
Чутівський районний методичний кабінет П`ятниця, 09.12.2016, 14:38
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту

Категорії розділу
Вчителям [32]
Методичні рекомендації для вчителівв
Батькам [26]
Методичні рекомендації для батьків
Учням [9]
Методичні рекомендації для учнів

Пошук

Форма входу

Опитування
Хто Ви, наш відвідувач?
Всього відповідей: 156

Новини Педпреса

Головна » Файли » Методичні рекомендації » Батькам

Виховання дитини з синдромом Дауна
12.05.2014, 16:24
 Більшість батьків переживають шок, коли дізнаються, що їхня дитина має синдром Дауна.Упродовж перших кількох місяців життя вашого малюка найголовніше для вас – дати собі  час, щоб адаптуватися. Тут не існує жодних правил, жодних правильних або неправильних  кроків – одні адаптуються дуже швидко, а для інших вщухання емоцій потребує значно більше часу. Минає час, і на речі вже дивишся зовсім інакше, але в перші дні важливо дати собі можливість виразити негативні емоції.
Має минути час.
Правдива інформація допомагає. Вона допомагає сформувати очікування та усуває певні  страхи перед невідомим.
Якщо ви користуєтесь Інтернетом, то на різноманітних сайтах можна знайти багато інформації, а групи обговорення за допомогою електронного листування дають змогу спілкуватися з іншими батьками по всьому світу.
Дотримуйтесь балансу
Напруження та труднощі повсякденного догляду за малюком можуть іноді просто приголомшувати, зокрема коли виникає необхідність додаткових відвідувань лікарів і додаткових  хвилювань протягом перших років життя. Легко повністю зациклитися на тому, що є особливим або інакшим для вашої дитини.
Не все має мати навчальну мету або якесь спеціальне призначення. Дозвольте своїй дитині та всім іншим у родині розслабитися, зайнятися чимось, що абсолютно не має жодної навчальної функції, а просто приносить задоволення.
Залучайте інших людей
Родичі та друзі є дуже важливими людьми нашого оточення. Це ті, до кого ми звертаємося, коли переживаємо труднощі або коли треба поговорити. Але вони також можуть допомагати практично, наприклад, час від часу доглядати за вашим малюком, щоб ви, батьки, могли  відпочити. Деяким членам вашої родини та друзям може знадобитися ваша допомога призвичаїтися до того, що у вашої дитини синдром Дауна. Поділіться корисною інформацією та  будь-якими порадами, які ви отримали, і по можливості іноді запрошуйте їх приєднатися до вас під час призначених зустрічей зі спеціалістами. Ви також можете залучати їх допомагати  вашому малюку навчатися, починаючи з самого раннього віку.
Із чого починати

•   Із перших місяців життя охоче обіймайте вашого малюка та грайте з ним у соціальні ігри,  заохочуючи зоровий контакт, викликаючи усмішку та агукання. За допомогою таких ігор  ваш малюк починає навчатися спілкуванню.

•   Залучайте дитину до занять, якими займається вся родина, та створюйте якомога більше можливостей, щоб малюк грав з іншими дітьми. Діти засвоюють соціальні навички протягом усього дня, кожного дня, перебуваючи в родинному колі, а також із іншими дітьми та дорослими.

•   Намагайтеся не «сюсюкати» зі своєю дитиною, заохочуйте поведінку, що відповідає  її віку. Із часом це сформує у дитини впевненість у собі та підготує її до спілкування з іншими дітьми такого ж віку.

•   Якщо у вас є можливість, заохочуйте дитину гратися з іншими дітьми в дитячій групі. Діти з синдромом Дауна особливо успішно навчаються, спостерігаючи та повторюючи за іншими, і це полегшує їхнє навчання на прикладі інших однолітків, а також допомагає порозумітися з іншими людьми.

Навчаємося в процесі гри
Гра є першим і, мабуть, найважливішим способом допомогти  вашій дитині навчатися. Усі  діти навчаються, граючись і досліджуючи навколишній світ. Діти з синдромом Дауна навчаються в той самий спосіб, як і інші діти, але часто вони потребують більшої допомоги в процесі гри.

•   Станьте для своєї дитини «партнером у грі» і покажіть, як гратися з її іграшками. Покажіть, що робить іграшка, як можна зробити так, щоб вона створювала звуки або рухалася, як її зібрати або розібрати, як заховати іграшку, а потім її знайти. Демонструючи  дитині, які ще цікаві речі можна робити з іграшкою, ви не даєте дитині призвичаїтися до однакових повторюваних процесів гри.

•   Демонструючи дитині якісь дії з іграшкою, виконуйте ці дії по черзі. Іноді добре, коли є дві іграшки, щоб можна було разом водночас трясти брязкальцем або кидати м’яча.

•   Використовуйте  структуровані  ігри.  Діти  з  синдромом  Дауна  зазвичай  потребують більше повторювань, ніж інші, перш ніж вони запам’ятають і виконають завдання. Для вашої дитини буде корисним, якщо ви розділите завдання або гру на невеличкі кроки та покажете дитині, як виконувати кожен крок.
•   Якомога частіше використовуйте ігри на імітацію. Діти з синдромом Дауна схильні ефективно навчатися, імітуючи інших людей або повторюючи за ними.
•   Хваліть свого малюка та намагайтеся уникати його засмучення, переконуючись, що більшість часу малюк отримує задоволення від того, що грається з іграшками. Таких дітей дуже засмучує, коли вони намагаються зробити щось, що виходить за межі їхніх можливостей. Ваш малюк може відчувати розчарування, намагаючись грати з іграшками, що потребують точних рухів пальцями. Це розчарування може проявлятися в тому, що малюк кидає іграшки або стукає ними. Коли дитина засмучується, для неї може бути доволі важко вийти з такого стану. Послухати музику, потриматися за руки, пострибати та потанцювати – все це гарні способи подолати засмучення.
Розвиток уваги та пам’яті
Діти з синдромом Дауна схильні до довгострокової гарної пам’яті, тож вони достатньо добре зберігають засвоєну інформацію та навички. Проте їхня короткострокова або робоча пам’ять часто не досягають очікуваного рівня. Діти зокрема можуть мати труднощі з короткостроковим зберіганням почутої інформації. Це може спричиняти ефект доміно та уповільнювати темпи опанування мови.
Що ви можете робити?
•   Заохочуйте малюка реагувати та взаємодіяти з вами у перші місяці його життя своєю жвавою, активною та чутливою поведінкою.

•   Повторюйте речі частіше, ніж звичайно. Такі ігри, як хованки, є корисними, бо вони самі по собі передбачають повторення і приносять задоволення.

•   Імітуйте дії та звуки вашого малюка. Це є хорошим способом створити спілкування, і може стати веселою грою, що утримує увагу дитини, заохочуючи її навчатися шляхом імітації.

•  Використовуйте ігри на запам’ятовування, починаючи з двох років, щоб допомогти вашому малюку розвивати його пам’ять.

Навчаємо поведінці
Як і всі діти, ваш малюк може почати «створювати проблеми» приблизно в 12 місяців – вимагати,  щоб  його  брали  на  руки,  погано  спати  або  зненацька почати  віддавати  перевагу тільки певним продуктам або стравам. Коли вашій дитині виповниться два роки, як і багатьом іншим батькам, вам, можливо, доведеться мати справу з дедалі наполегливішими  вимогами до самостійності та спалахами роздратування.
Діти з синдромом Дауна часто виявляють більш проблемну поведінку, ніж діти зі звичайним  розвитком такого ж віку, оскільки мають більш обмежені навички спілкування. Втім, ви та ваша  родина можете уникнути значної частини проблем з поведінкою, якщо спрямуєте зусилля насамперед на запобігання такій поведінці. Цього можна досягти, якомога  раніше використовуючи продуману «стратегію управління».
Три прості поради можуть допомогти вам уникнути проблемної поведінки:

•   Із раннього віку встановлюйте чіткий розпорядок повсякденних дій – усі малюки та старші  діти почуваються більш захищеними в упорядкованому середовищі, де вони можуть передбачати, що відбуватиметься далі.

•   Контролюйте дії як батько або мати – встановлений розпорядок і визначений час для підйому, прийому їжі та сну означають, що контролюєте це ви – і тільки ви, а не ваша дитина, визначаєте її поведінку.

•   Очікуйте від дитини гарної поведінки і не забувайте визнавати та хвалити поведінку, яку ви хочете, щоб дитина повторювала. Показуйте малюку, наскільки ви задоволені кожного разу, коли він робить саме те, чого ви від нього хочете.

Пам’ятайте, що діти з синдромом Дауна часто дуже добре розпізнають як позитивні, так і  негативні емоції. Якщо вони відчувають, що люди навколо них схвильовані або роздратовані, це може призвести до реакції у вигляді проблем у поведінці. Як і всі діти, вони потребують відчуття безпеки та захищеності та мають знати, що від них очікують. Їх також треба хвалити за гарну поведінку.
Ваша дитина – особистість!
Певні потреби вашої дитини з синдромом Дауна нічим не відрізнятимуться від потреб усіх  інших дітей, але є речі, які зовсім інші.
Ваша дитина має таку саму потребу в тому, щоб її любили, оберігали та заохочували, як  і будь-яка інша дитина. Якщо ви якомога частіше залучатимете дитину до повсякденного та  соціального життя, а також до навчальної діяльності, це матиме відчутні позитивні наслідки.
Важливо зрозуміти, що ви можете сприяти розвитку своєї дитини просто тим, що даруватимете їй любов, піклування та відчуття радості.
Потреби дитини в медичному догляді
Багато дітей із синдромом Дауна мають пов’язані з синдромом потреби у медичному догляді, втім, потреби різних дітей суттєво відрізняються.
Відомо, що діти з синдромом Дауна мають більший ризик появи певних захворювань і сенсорних порушень, ніж діти без синдрому Дауна. Можливі ускладнення, зокрема серцеві порушення, аномалії шлунково-кишкового тракту, проблеми травлення, порушення слуху та зору, порушення функції щитоподібної залози, інфекції, нестабільність шийного відділу хребта та захворювання крові. Деякі з цих порушень можуть бути серйозними, але більшість такими  не є. Ваша дитина може не мати жодного з перелічених захворювань, або може мати тільки  кілька з них. Тому вкрай важливо систематично відвідувати лікаря.
Потреби дитини, пов’язані з розвитком
Усі  діти  з  синдромом  Дауна  мають  певний  ступінь  проблем із  навчанням.  Зазвичай  вони  досягають певних успіхів у більшості сфер розвитку, але з деяким уповільненням. Діти суттєво відрізняються в тому, наскільки швидко вони навчаються тягнутися за предметами, сидіти, стояти, ходити, спілкуватися, говорити або читати. Деякі аспекти розвитку формуються швидше, ніж інші. Що важливо для вашої дитини, то це те, що вона просувається вперед  власними темпами, а не те, наскільки швидко це відбувається.
Якщо дітей з синдромом Дауна розглядати як групу, можна виявити певні характерні особливості їхнього розвитку – ці особливості часто називають «картиною розвитку», що складається з характерних сильних і слабких сторін, зумовлених цим синдромом.
Характерні сильні сторони

•   Соціальна взаємодія:

Більшість дітей із синдромом Дауна отримують задоволення та навчаються в процесі соціальної взаємодії з членами родини та друзями. З часом у багатьох випадках вони добре розуміють необхідні аспекти соціальної та емоційної сфер, і  більшість дітей спроможні сформувати поведінку, що відповідає їхньому віку, якщо цього очікують від них і заохочують їх у цьому члени родини, друзі та вчителі.

•   Візуальне навчання:

Загалом діти з синдромом Дауна навчаються візуально. Це означає, що найкраще вони навчаються, спостерігаючи та повторюючи за іншими, і для них легше сприймати інформацію, якщо вона супроводжується малюнками, жестами або предметами, які можна бачити.

•   Жести та міміка:

Діти з синдромом Дауна часто мають особливі здібності використовувати руки, вираз обличчя та жести при спілкуванні. У старшому віці такі діти часто з захопленням займаються театральною постановкою та пантомімою.

•   Уміння читати:

Читання часто є сильною стороною дітей з синдромом Дауна, можливо, через те, що вміння читати будується на візуальних навичках навчання. Читання можна використовувати, щоб допомогти дітям молодшого віку розвивати мовленнєві навички.

Характерні слабкі сторони
Навчання  мовлення:  Багато  дітей  із  синдромом  Дауна  виявляють  суттєву  затримку, коли навчаються говорити. Це можна пояснити трьома причинами:

•   їм треба більше часу, щоб навчитися контролювати свій язик, губи та м’язи обличчя;

•   їм складніше запам’ятовувати вимовлені слова;
•   вони часто мають порушення слуху, що ускладнює сприйняття усного мовлення

Більшість дітей навчаються добре висловлюватися, але це потребує більше часу.

Соціальні навички і навички  самодопомоги
На другому і третьому роках життя у дітей формуються соціальні навички, коли вони навчаються спілкуватися з ширшим колом дорослих і дітей. Їхня поведінка змінюється, коли вони  поступово навчаються краще контролювати власні імпульси. Важливо пам’ятати, що більшість дітей із синдромом Дауна здатні поводитись відповідно до  свого віку – тобто так само, як і інші діти того ж віку. Успіх дитини в цьому аспекті залежить від  того, чого саме очікують від неї батьки, а також від того, які труднощі в навчанні має дитина.

Що ви можете робити
•  Надавайте своїй дитині можливість спілкуватися з якомога більшою кількістю інших дітей  і навчатися, як бути частиною колективу шляхом відвідування групи в дитячому садку бо на ігровому майданчику. Гра з іншими дітьми може допомогти вашій дитині навчатися, спостерігаючи та наслідуючи інших дітей, а також розвивати навички мовлення.

•   Із раннього віку заохочуйте вашу дитину бути якомога самостійнішою під час їжі та одягання, в підготовці до прогулянки або сну, під час чищення зубів або за необхідності піти в туалет тощо. Якщо ви продовжуватимете надто багато допомагати дитині,  вона може стати надмірно залежною від такої допомоги і з меншою ймовірністю намагатиметься робити це самостійно.

 Використані джерела:

«Синдром  Дауна. Загальна інформація для батьків», Інформаційний  буклет
© Всеукраїнська благодійна організація «Даун Синдром», 2013

© Down Syndrome Education International, 2010. Усі права збережені
Категорія: Батькам | Додав: Методист | Теги: допомога батькам дітей з синдромом
Переглядів: 753 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Сьогодні
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Прогноз погоди
Подвійний клік на інформері - детальний прогноз на кілька днів

Block title
Block content

Block title
Block content

Статистика сайту
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Чутівський райметодкабінет © 2016