Єдина Країна! Единая Страна!
Чутівський районний методичний кабінет Четвер, 21.09.2017, 04:40
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту

Категорії розділу
Методичні рекомендації [13]
Розробки [1]
Нормативні документи [7]

Пошук

Форма входу

Опитування
Хто Ви, наш відвідувач?
Всього відповідей: 159

Новини Педпреса

Головна » Статті » Методичні рекомендації

ПРОВЕДЕННЯ МІСЯЧНИКА З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНИ ПРАЦІ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ РАЙОНУ»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
« ПРОВЕДЕННЯ МІСЯЧНИКА З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНИ ПРАЦІ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ РАЙОНУ»
Остапенко Л.С.,методист РМК

Метою місячника з охорони праці та безпеки життєдіяльності є проведення комплексу заходів, спрямованих на збереження життя і здоров'я
учнів та працівників навчального закладу, а також запобігання нещасних
випадків ТА професійних захворювань.
Районний методичний кабінет рекомендує :
1.Провести аналіз наявності в навчальному закладі нормативно-
правових документів з охорони праці.
2.Провести бесіди та класні години за темами:
- Правила поведінки на дорозі;
- Пожежі та боротьба з ними;
- Безпека при роботі з електрикою;
- Правила поведінки на водоймах;
- Вибухонебезпечні матеріали;
- Як вберегти себе від побутового травматизму;
- Як запобігти отруєнню;
- Як позбутися шкідливих звичок;
- Здоровий спосіб життя - запорука життєвого успіху,
- Правила особистої гігієни та ін.
При проведенні бесід запрошувати представників місцевих територіальних органів ДАІ, СЕС, медичних працівників та інших.
3.Провести конкурси, ігри, круглі столи, вікторини з безпеки життєдіяльності та охорони праці.
4. Провести тренування контингенту учнів , педагогічних працівників на випадок виникнення надзвичайних ситуацій згідно із схемами евакуації
у безпечну зону.

Найцінніше в людини - це життя. Життя - багатство, дане кожному з нас батьками. І дуже хочеться, щоб воно було красивим і щасливим. А яким буде ваше здоров’я і, відповідно, ваше життя залежить від вас. Ваше здоров’я і ваше життя у ваших руках.
Останнім часом спостерігається стрімке зниження чисельності населення України. Якщо 20 років назад населення України становило 52 млн. осіб, у 1990 р.- 51,5 млн., у першій половині 2000 р. - 49,5 млн., то на 1 жовтня 2001 р.,- 48 млн.999 тис. осіб. За попередніми даними перепису населення, який проводився 5-14 грудня 2001 р., на території України живуть 48 млн.860 тис. чоловік. У чому ж полягають причини зниження кількості населення нашої країни?
Соціальна та екологічна обстановка призвели до того, що в людей значно знизилися життєві сили організму, унаслідок чого кількість померлих від серцево-судинних захворювань збільшилася вдвічі, кожна третя людина помирає від онкологічних захворювань, кожна четверта - від легеневих хвороб. Здоров’я людини більшою мірою залежить від її способу життя. За кордоном це усвідомили порівняно давно, у нашій же країні ставлення до здоров’я починає набувати все більшого значення тільки останнім часом.
Але що ж таке здоровий спосіб життя? Це система поведінки людини, яка охоплює культуру руху, харчування , взаємних стосунків, повноцінного сімейного життя, творчу активність, високоморальне ставлення до довкілля, людей, самих себе, відмову від шкідливих звичок, дотримання правил безпечної поведінки.
Якщо в зрілому віці людина більш-менш свідомо вибирає свій життєвий шлях, то в дитинстві на неї суттєво впливають різноманітні соціальні причини. Усе частіше наставниками дитини стають неосвічені, недосвідчені, аморальні люди. Унаслідок цього в підлітків виникають асоціальна поведінка та шкідливі звички.

Орієнтовний перелік тем виховних заходів з безпеки життєдіяльності та охорони праці

1.Виховна година "Твій друг - дорожній рух".
2.Ігри та змагання з правил безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах.
3.Поле чудес "Основи здоров'я".
4.Бесіда-практикум: "На відпочинку взимку", "Як підготуватися до безпечного відпочинку взимку. Вибір одягу".
5.Бесіда "Як запобігти обмороженню".
6.Конкурс на кращий комплекс ранкової зарядки.
7.Бесіда-практикум "Руки - основний носій збудників хвороб".
8.Обговорення ситуацій "Сам удома".
9.Бесіда "Пожежно-небезпечні об'єкти. Небезпека використання відкритого вогню". '
10.Вікторина "Твої рятувальники: рятувальна служба, пожежна охорона, медична допомога, міліція, аварійна служба газу. Як повідомити про аварію".
11. Обговорення ситуацій "Пішохід і автомобіль".
12.Бесіда "Правила безпечної їзди на велосипеді".
13. Гра-казка "Здоров'я - найбільше багатство у світі".
14.Бесіда "Вулиця не любить несподіванок".
15.Виховний захід "В країні дорожніх знаків".
16. Бесіда "Вогник хай творить лише тільки добро".
17.Безпека в школі. Конфлікт.
18. Бесіда "Пожежно-небезпечні та вибухонебезпечні предмети". 19.Тренінг "Незнайомі люди".
20.Рольова гра "Перша допомога" (укуси комах, тварин, порізи, синець, кровотеча).
Незважаючи на організовану систему профілактичних заходів по недопущенню лиха на воді, все ж трапляються трагічні випадки. Прикро, що при цьому гинуть діти. Розпочинаються літні канікули і нам, дорослим, необхідно продумати, як організувати вільний час дітей, щоб виключити трагедії на водних об'єктах міста та в інших містах відпочинку.
Вважається, що одним з найкращих видів відпочинку є перебування та прогулянки біля води. Але, на жаль, такі прогулянки несуть у собі небезпеку якщо не дотримуватися заходів безпеки. Прикро, але дорослі особи в «неадекватному» стані і, тим більше, діти недооцінюють можливі трагічні наслідки порушень загальновідомих правил поведінки на воді. Ось чому необхідно постійно нагадувати дітям про основні правила поведінки біля води.
Протягом свого життя кожна людина багато разів буває біля води, купаючись у години
відпочинку, переправляючись через ріки та озера - тощо.
Адже свіже повітря, сонячні промені, купання і плавання зміцнюють здоров'я, роблять нас бадьорими, сильними і загартованими.
Вправи у воді цілюще впливають на фізичний розвиток людини, і зокрема, дитини. При зануренні у воду активізується робота серцево-судинної та дихальної систем, зміцнюється нервова система, формується правильна постава тощо. При цьому, той, хто не вміє плавати, завжди наражається на певну небезпеку: раптом, у наслідок якоїсь випадковості, він опиниться у воді, та ще й на глибокому місці.
Прикро дивитися на дітей, які легковажать або не вміють берегти власне здоров'я. Часто трапляються трагічні випадки, які виникають через невміння людини повестися у доволі нескладних, здавалося б, ситуаціях. Саме до таких відносяться необережне поводження людей, особливо дітей, на воді. Не лише задоволення приносить вода, надто тим, хто не вміє плавати. Іноді страждають і добрі плавці, якщо нехтують правилами безпеки на воді, особливо в незнайомій водоймі. Більше 50 % нещасних випадків у водоймах припадає на дітей.
„Купальний" сезон офіційно розпочинається 15 травня. Але не чекаючи цієї дати, працівники рятувально-водолазної служби розпочинають патрулювання на водоймах. Вони роблять усе можливе, щоб надалі сумна статистика утоплеників не збільшувалась. На водних об'єктах, що знаходяться під контролем служби, як правило, не стається ні одного утоплення. Але не все залежить від рятувальників. За даними МНС України найбільше людей тоне через порушення* правил купання та плавання у необладнаних та заборонених місцях.
Краще засвоїти правила поводження під час купання допоможе компетентна людина з рятувальної служби, від якої школярі отримають всю необхідну інформацію.

Основні правила поведінки на воді

1. Не переоцінюйте своїх сил. Не нехтуйте засобами перестороги (буйки, сітки, перегородки, попереджувальні знаки). Не запливайте без страхування далеко від берега, на швидку течію, небезпечні місця, хоч як би ви добре не плавали. Запливши далеко від берега, людина стомлюється, її охоплює паніка. Буває, вона навіть втрачає свідомість від переляку.
2.Ні в якому разі не плавайте на шляху руху катерів, пароплавів, човнів.
3.Ніколи не входьте у воду стрибком із берега, якщо ви заздалегідь не пересвідчились, що вода у цьому місці достатньо глибока і в ній немає твердих предметів. Дітям, як і дорослим, купатись можна тільки у спеціально відведених місцях.
4.Перед входом у воду розігрійтесь вправами на суші. Однак пам'ятайте, що у воду входити сп'янілим і надто розпашілим не можна, в таких випадках потрібно трохи охолонути та заспокоїтись.
5.Не купайтесь і не плавайте одразу після вживання їжі. Це можна робити лише-через дві години.
6.Категорично забороняється входити у воду як дорослим, так і підліткам після вживання алкогольних напоїв. Дуже часто вони тонуть, втрачаючи самоконтроль.
7.Якщо, перебуваючи у воді, ви відчуваєте озноб, вийдіть із води, обітріться, розігрійте себе вправами на суші.
8.Ніколи не плавайте при недугах, навіть з найлегших.
9.Під час купання пильнуйте, по можливості, за тим, що роблять ваші товариші.
10.Ніколи не „розігруйте" товаришів, вдаючи, ніби ви захлинулися і тонете.
11.Ніколи не купайтеся наодинці. На березі хтось повинен стежити за вами.
12.Якщо діти забажали покататися на човні, необхідно переконатися в його справності і з'ясувати, чи є в ньому рятувальні засоби. Під час таких прогулянок рекомендуємо суворо дотримуватись правил поведінки у човні.
13.Якщо ви вирішили відпочити біля води, то повинні розумно дозувати сонячні ванни. Це дозволить уникнути перегрівання тіла.
14.Всім треба пам'ятати, що в місцях відведених для купання, забороняється прати білизну, купати тварин, купатися особам, які мають шкіряні захворювання. Виконуйте ці правила самі і вимагайте, щоб їх дотримувалися ваші товариші.
15.Не вміючи плавати, не заходьте у воду вище пояса.
16.Загорати і купатися слід в спеціально відведених для цього місцях, де берег з пологим спуском і чисте дно.
17.Перш ніж увійти у воду, слід підготувати організм до переходу в середовище нижчої температури - тіло повинно адаптуватися до холодної води.
18.Ніколи не слід штовхати будь-кого уводу, особливо несподівано, тому що це може викликати у людини, дуже чутливої до холодної води, шок.
19.Не можна купатися в річках із сильною течією, коловоротами, біля мостів.
20.За наявності на воді зони для плавання (буйки, прапорці) не запливати за неї.
21.Небезпечно для життя підпливати до пароплавів і катерів, бо може затягнути під гвинт.
22.Небезпечно плавати з камерами, дошками, матрасами та іншими предметами. У воді вони стають слизькими і можуть вислизнути з рук.
23.Дуже небезпечно стрибати головою вниз там, де невідома глибина, бо можна вдаритися об дно, зламати шийні хребці, знепритомніти, і навіть загинути.
24.Запам'ятайте: пияцтво - головна причина смертності на воді.
Купатися необхідно лише у дозволених місцях.
25.Слід пам'ятати - дітям можна купатися в сонячну погоду при температурі повітря + 20-25° С, а води+18-19°С.
Оскільки нещасні випадки на воді трапляються доволі часто, слід добре знати, як рятувати утопаючого і надати йому першу допомогу.

Рятування і надання першої необхідної допомоги при утопленні потерпілого

*Витягнувши потерпілого на берег, не гайте часу. Якщо він при свідомості, його важливо заспокоїти, перевдягнути в сухе, а також розтерти, тепло закутати, зігріти. При непритомності дати понюхати нашатирний спирт.
*Якщо потерпілий не дихає, дуже важливо активізувати дихання, якомога швидше очистити рот від мулу, піску чистою носовою хустинкою або марлею.
*Часто люди тонуть тому, що в них стався спазм голосової щілини: в легені потрапляє не лише повітряна й вода. У такого потерпілого шкіра бліда, йому одразу ж потрібно зробити штучне дихання, а якщо зупинилося й серце - закритий масаж серця.
*Якщо під водою людина не лише перестала дихати, а в неї зупинилося й серце, реанімаційні заходи мають кращий результат, коли розпочати їх не пізніше як через 5 хвилин з часу клінічної смерті.
*Потерпілим, шкіра яких набула синюватого відтінку, слід передусім швидко очистити дихальні шляхи й шлунок. Для цього людину кладуть животом на стегно зігнутої в коліні ноги, щоб звисала голова, і ритмічно, кілька разів натиснути між лопаток. Очистивши рот і горло від блювотних мас, води, мулу, слизу, кладуть горілиць, і, відхиливши їм голову назад, роблять штучне дихання „ротом в рот" або „ротом до носа" і закритий масаж серця.
*Потерпілого слід якомога швидше зігріти, енергійно промасажувати руки і ноги, розтерти його сухою тканиною, потім тепло вкутати, обкласти грілками.
*Навіть коли людина опритомніла і почувається краще, її слід негайно відправити до лікарні. Адже нерідко на березі виникає, так званий, синдром „повторного затоплення", за якого починається біль у грудях, задишка, кашель, у мокроті з'являється кров. В такому випадку допоможе апаратна штучна вентиляція легень та деякі інші процедури, які можна зробити лише в умовах медичного закладу.
Та найкраще все ж не допускати до біди, дбати про те, щоб запобігти нещастю. Навчіться плавати самі і навчіть цьому інших, добре вивчіть правила поведінки на воді і дотримуйтесь їх. Ось тоді ріки,
озера і моря даруватимуть вам лише радість і здоров'я.
Та самі бесіди аж ніяк не зможуть навчити плавати дітей. Тому, перш ніж іти купатися на річку, озеро чи море, запишіться при можливості у секцію плавання до басейну. Якщо ж ви вчитеся плавати самостійно, то потурбуйтеся про те, щоб поруч з вами були дорослі.
Цікаві уроки безпечного плавання для наймолодших можна знайти у книзі Іванченко А., Колика В. „Уроки Сірої Качки". Закріпити отримані знання допоможе наступна вікторина.
Запитання до вікторини.
З якими головними героями ви познайомились?
1.Куди повела Сіра Качка Піка та Пока?
2.Яке перше правило виголосила на річці Сіра Качка?
3.Що сталося на річці? Які висновки з цього зробили Пік і Пок?
4.Які ще три поради Сірої Качки засвоїв цуцик Гавчик?
5.Яка пригода трапилась з Гавчиком на річці, чи засвоїв він ще одну мудру пораду качки?
6.Які розумні поради ще дала Сіра Качка Піку, Поку й Гавчику?
7.Чи не минули марно качині уроки для наших героїв? А для вас?
8.На сторінках даної книжки ви можете знайти гру, під час якої повторите уроки Сірої Качки.
Для учнів середнього шкільного віку пропонуємо книгу Ю. Памеронцева „Голубі доріжки". Сюди
входять окремі повісті, які знайомлять з різними способами плавання, про його виникнення та
удосконалення, про відомих плавців минулого і сучасності, чий талант, помножений на працьовитість,
вніс великий внесок у розвиток спорту.
Орієнтовні питання до обговорення книги:
1 .„І один у полі воїн". Про кого це сказано?
2. Які причини дивовижної перемоги греків?
3.Розкажіть про патріотичний вчинок киянина, ім'я якого лишилося невідомим для нащадків?
4.Що було стихією юнака Ніколя, на прізвисько „Гибе"?
5.Матрос - рятувальник з Батумі. Хто він?
6.Що приваблювало дітей до богатиря - учителя з Волги?
7. Хто став переможцем в марафоні на честь Дня Перемоги?
8.Що це за найважчі метри в житті рекордсмена світу Леоніда Мошкова?
9.Як моряк-підводник врятував своїх товаришів?
10.Що за випадок трапився на Чорному морі у роки Великої Вітчизняної війни.

Книжкова виставка „Вчимося плавати"
Розділ І.„Історія розвитку плавання".
Розділ II. „Види плавання".
Розділ III. „З водою вміємо товаришувати".

Безпека на вулиці.
Сучасне життя повне несподіванок, інколи неприємних, часто небезпечних. Щоб захистити від них своє життя, необхідно дотримуватись деяких нехитрих правил.
Вивчіть можливі варіанти шляху до навчального закладу, до друзів тощо. Частіше змінюйте звичайні маршрути. Запам'ятовуйте місцезнаходження райвідділів міліції та опорних пунктів охорони порядку. Ви повинні також знати місця молодіжних «тусовок», алеї, не освітлені ділянки вулиць.
Перед виходом з дому сплануйте свій маршрут. Подумки уявіть найкоротший та безпечний шлях. Повідомте батькам, куди ви йдете й коли повернетесь.
Уникайте короткої дороги, яка пролягає через звалища, цвинтарі, пустирі, двори й погано освітлені вулиці місця, порослі лісом та щільними кущами. В темних, погано освітлених кварталах ходіть посередині вулиці.
Ідіть по тротуару завжди назустріч руху транспорту, тоді ніхто не зможе під'їхати до вас на машині ззаду. У випадку, коли до вас під'їхала машина, й водій став поводити себе агресивно, закричіть і тікайте в напрямку, протилежному рухові автомобіля. Це допоможе виграти життєво важливі секунди й ускладнить водію переслідування.
Ніколи не користуйтесь послугами попутних машин з незнайомими водіями та не погоджуйтесь на
пропозицію «підвезти».
Остерігайтесь машин, які стоять з працюючим двигуном і людьми всередині. Якщо машина гальмує, а пасажири просять вас показати дорогу, розмовляйте з ними, стоячи на безпечній відстані. Не підходьте до автомобіля на відстань витягнутої руки.
Якщо ви наділи шарф, заправте обидва кінці під пальто, щоб він не звисав за спину. В іншому випадку той, хто нападає, може схопити за шарф та намагатиметься задушити вас.
Звичайно, коли дзвонять по телефону-автомату повертаються обличчям до стіни. Виховуйте в собі звичку стояти навпаки-тоді зловмисник не зможе непомітно підійти до вас ззаду.
Під пристойним приводом (наприклад, поправити взуття) відійдіть вбік, зупиніться й пропустіть переслідувача уперед. Весь час утримуйте його в полі зору. Тим самим ви примусите діяти цю людину в ситуації, до якої він внутрішньо не готовий. Не дуже рішуча людина може розгубитися і відмовитися від своїх злочинних намірів.
У випадку нападу кусайтесь, дряпайтесь, сміливо застосовуйте і прийоми самозахисту. В деяких випадках ваше намагання чинити опір різко знижує бажання злочинця продовжувати напад.
Зрештою, вибір поведінки індивідуальний. Дійте за обставинами, використовуючи свій розум та кмітливість, але ніколи не провокуйте супротивника на загострення конфлікту. Не відповідайте грубістю на грубість, образою на образу.
Запам'ятайте, найбільшою вашою перемогою буде та, коли в конфліктній ситуації ви уникнете фізичного контакту.
У випадку нападу кусайтесь, дряпайтесь, сміливо застосовуйте і прийоми самозахисту. В деяких випадках ваше намагання чинити опір різко знижує бажання злочинця продовжувати напад.
Зрештою, вибір поведінки індивідуальний. Дійте за обставинами, використовуючи свій розум та кмітливість, але ніколи не провокуйте супротивника на загострення конфлікту. Не відповідайте грубістю на грубість, образою на образу.
Запам'ятайте, найбільшою вашою перемогою буде та, коли в конфліктній ситуації ви уникнете фізичного контакту.

Безпека на дорогах та транспорті

Одним з найповніших видів дорожньо-транспортних пригод є наїзд транспортних засобів на пішохода, причому 60% таких пригод здійснюється з вини самих пішоходів.
Пішоходи повинні ходити тротуарами, пішохідними доріжками, а за їх відсутності - велосипедними доріжками або в один ряд по узбіччю дороги, назустріч руху транспортних засобів. При цьому необхідно бути особливо обережним та не створювати перешкод іншим учасникам руху. На дорогах, які мають розділову смугу, а також на дорогах поза населеними пунктами, можна рухатися по зовнішньому краю проїжджої частини назустріч руху транспортних засобів - це дає можливість пішоходу краще оцінити дорожню обстановку та уникнути попадання під
транспортний засіб.
Переходити проїжджу частину пішоходам дозволяється тільки підземними, надземними пішохідними переходами та в місцях, позначених спеціальною дорожньою розміткою або дорожніми знаками «Пішохідний перехід». Переходячи проїжджу частину, пішоходи не повинні затримуватися та зупинятися на ній. Не рекомендується дорогу перебігати, потрібно йти спокійним кроком.
Чекати автобусів, тролейбусів, трамваїв, автомобілів, таксі пішоходи повинні на посадкових майданчиках, а якщо вони відсутні - на тротуарі або узбіччі.
На трамвайних зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, починати перехід проїжджої частини дороги дозволяється після повної зупинки трамвая. Після виходу з трамвая, якщо рейки прокладені посередині проїжджої частини дороги, пішоходи повинні оцінити дорожню обстановку, а потім йти до тротуару.
Відповідно до Закону України про дорожній рух та Правил дорожнього руху пішохід має перевагу:
перед транспортними засобами при переході проїжджої частини визначеними пішохідними переходами, що не регулюються, а також тими переходами, що регулюються, за наявності відповідного сигналу світлофора або регулювальника.
Крім того, пішохід має право вимагати від державних та місцевих органів влади, власників доріг, вулиць та залізничних переїздів створення безпечних умов пішохідного руху. Тому краще переходити проїжджу частину дороги в місцях, де це дозволяється, ніж ризикувати своїм життям і здоров'ям порушуючи Правила дорожнього руху.
Небезпека в пасажирському транспорті може чекати на вас не тільки у випадку порушення водієм правил дорожнього руху, але і йти від пасажирів, які знаходяться поряд.
При перших намаганнях завести з вами знайомство людиною, яка вам не сподобалася, рішуче обірвіть її. Але не вступайте з нею в суперечки, не конфліктуйте - зробіть вигляд, що нічого не трапилось, і перейдіть на інше місце. Якщо домагання продовжуються, то краще вийти на людній зупинці, залишивши незнайомця в автобусі.
Оберігайте свої валізи та кишені в переповненому транспорті, не перекидайте сумку за спину. При вході й виході з транспортного засобу будьте особливо пильні.
Якщо помітите, що, незважаючи на ваші пересування, хтось все-таки виявляється поряд, постійно контролюйте свої речі, пересядьте в інший автобус або, зробивши вигляд, що виходите, пропустіть підозрілу особу уперед.
Якщо ви бажаєте скористатися таксі, по гроші для оплати намагайтеся приготувати заздалегідь.
Не показуйте стороннім свій гаманець і місце його зберігання.
У таксі, якщо воно вільне, сідайте на заднє сидіння. Якщо у таксі, яке ви зупинили, вже знаходиться компанія збуджених або підпилих людей, краще відмовтесь від поїздки, назвавши протилежний напрям.
Виходити з таксі намагайтесь у людному освітленому місці. Не ховайте від водія своєї тривоги, попросіть його зачекати, доки ви зайдете в під'їзд або в квартиру.
У приміських поїздах, метро, у трамваях-зчепах не сідайте в порожній вагон. Краще знаходитись у першому вагоні, де можна звернутись за допомогою до машиніста.
Не затримуйтесь на зупинках, ідіть разом з усіма.

Безпека при роботі з електрикою

Сучасна квартира насичена різноманітною електропобутовою технікою. Всі електроприлади зв'язані з таким фактором ризику, як електричний струм. Крім того, деякі з них є джерелом шуму, вібрації, підвищення температури повітря, електромагнітних випромінювань, що за певних умов може стати фактором додаткового ризику для людини Пошкоджені електроприлади й електропроводка можуть стати причиною пожежі.
При користуванні побутовими електроприладами, щоб уникнути ураження електричним струмом, необхідно дотримуватися таких елементарних правил:
- не можна одночасно братися за каструлю, яка стоїть на плиті, і за кран водопроводу:
- змінюючи електролампочку, необхідно виключити подання струму в патрон;
- не можна мокрими руками торкатися вимикача, розетки, цоколя електролампочки, увімкнутих електроприладів, неприпустимо прасувати вологу білизну праскою з пошкодженим шнуром;
- не можна прикріплювати до електролампочки саморобні паперові абажури;
- не можна ремонтувати побутову техніку, яка перебуває під напругою;
- не можна експлуатувати електропристрої мокрими;
- не можна прив'язувати до електропроводки мотузки, проводки, тому що вони можуть пошкодити ізоляцію і викликати коротке замикання;
- у сирих приміщеннях не рекомендується встановлювати розетки;
- категорично забороняється ремонтувати перегорілі пробки з допомогою саморобного «жучка».
При загоранні електропроводки і побутової електротехніки необхідно відімкнути струм, а потім уже займатися гасінням пожежі.
Невміння користуватися електроприладами може призвести до електротравми. Робота з електроприладами у вологому приміщенні, при наявності поблизу від людини предметів, які добре проводять струм і з'єднані з землею, винятково небезпечна і вимагає суворого дотримання правил
У дуже задимленому приміщенні необхідно відчинити вікна й двері, пам'ятаючи, про те, що ця дія значно прискорить силу горіння. Зменшити задимленість може розпилення потоку води, яка знижує температуру в приміщенні, осаджує тверді частки з повітря та сприяє гасінню пожежі.
Для ефективного забезпечення життя під час пожежі необхідно:
- накинути на себе шматок тканини, добре змочений водою;
- прикрити органи дихання зволоженою пов'язкою;
- взяти з собою запасну зволожену тканину;
- ніколи не можна бігти наздогад та баритися на виході; ;
- людське життя важливіше будь-якого майна, тому рятувати в першу чергу необхідно людей;
- неухильне виконання протипожежних правил та інструкцій у будь якому громадському місці, вдома, в школі, особливо при користуванні електроприладами, відкритим вогнем, а також при складуванні та використанні вогненебезпечних речовин;
- знати засоби гасіння пожежі та враховувати те, що «в першу чергу для гасіння пожежі достатньо чашки води, в другу - три відра, в третю - не вистачить і тонни»;
- пам'ятати, що не можна складати і горючі та легкозаймисті предмети в підвалі, на горищі, на балконі;
- праску, електроплитки та інше обладнання слід встановлювати на вогнетривкому матеріалі , на відстані не менше 60 см від занавісок та меблів; не можна залишати їх без нагляду або
- використовувати в невиправному стані;
- не допускати попадання води в розетку й електропобутові прилади, тому що може відбутися замикання та пожежа;
- дотримуватися особливої обережності при користуванні свічками, не встановлювати .їх на новорічних ялинках;
- не пошкоджувати встановлену в громадських місцях систему автоматичної пожежної сигналізації та первинні засоби пожежогасіння (пожежні гідранти, рукави, вогнегасники та ін.);
Деякі практичні поради дітям для запобігання пожежі:
- не кидайте палючі сірники, спочатку погасіть їх;
- забирайте сірники у малюків, не дозволяйте їм гратися з ними;
- не запалюйте і не гасіть самі гасову лампу, примус, газову колонку. Попросіть про це дорослих;
- якщо в домі загориться бензин, гас або будь-яка олія, і їх неможна гасити водою, необхідно накинути на вогонь щільну тканину, ковдру, старе пальто або засипати піском чи землею. Це пов'язано з тим, що гас і бензин легші за воду. Тому, попадаючи на поверхню цих рідин, вода опускається на низ і не гасить полум'я, що горить зверху;
- перед розведенням вогнищ підготуйте для цього місце, щоб вогонь не перекинувся на предмети, що знаходяться поруч. Місце для розведення багаття необхідно обкопати. Ширина обкопаної смуги повинна бути не менш 0,5 м:
- недогоріле вогнище ретельно залийте водою чи засипте землею;
- ні в якому разі не розпалюйте піч бензином або іншими легкозаймистими рідинами;
- запам'ятайте телефон пожежної команди -01.

Зразок класної години на тему: "БЕЗПЕЧНІ ОСЕЛЯ ТА ПОДВІР'Я"

Тема: нагадати учням правила безпеки у побуті та правила безпечної поведінки під час ігор на подвір'ї; навчити попереджати та запобігати виникненню небезпечних ситуацій, що можуть стати загрозою для життя дитини, виховувати дисциплінованість, обережність та увагу.
Обладнання: плакати правил безпеки у побуті; пам'ятки «Правила протипожежної безпеки», «Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома» та «Що робити, якщо пахне газом»
ДІЙОВІ ОСОБИ
Учитель
Учні-читці (чотири особи). Домовичок
Виховний захід відбувається у класі. На класній дошці розташовані плакати правил безпеки. Угорі написано назву виховного заходу.
Учитель. Друзі, перед тим, як розпочати нашу бесіду, я хочу поставити вам запитання.
Скажіть, яке місце на землі ми вважаємо найнебезпечнішим? Куди ми несемо і радощі, і жалі?
Учні відповідають: «Рідний дім».
Так, рідна домівка — це найдорожче місце для людини. Тут ми знаходимо затишок, спокій, тут нас люблять і розуміють.
Існує давня приказка «Мій дім — моя фортеця». Як ви розумієте цей вислів? Від цього залежить наша безпека вдома? Учні висловлюють власні думки щодо запитання, учитель доповнює і узагальнює відповіді.
Отже, ми дійшли висновку, що безпека та добробут нашої домівки залежить від нас самих. От про те, як захистити від лиха рідну оселю і власне життя, ми і поведемо сьогодні розмову.
Наперед виходить Домовичок.
Домовичок. Привіт, друзі! Не чекали на мене? А чи упізнали? Я — Домовичок.
Учитель. Доброго дня тобі, Домовичку. Вибач, але ми на тебе, дійсно,
не чекали.
Домовичок. От і дарма. Захист оселі — це ж мій прямий обов'язок. Хоч мене іноді дражнять Домовичком-шкідничком, проте я не ображаюсь, бо насправді багато добра людям роблю.
Учитель. Але ж ти такий давній, хіба тобі можна довірити опікуватись сучасним житлом?
Домовичок. Часи змінюються, шановні, і я — разом із ними. Тож добре знаюся на усіх сучасних досягненнях у побуті. Ще й вам чимало слушних порад дам.
Учитель. Тоді ласкаво просимо до бесіди.
Сучасні домівки мають багато зручностей: до них підведені і водопровід, і газопровід, і електрика. Ми вже не можемо уявити свій побут без цих комунікацій. А чи замислювались ви, що саме вони і можуть виявитись джерелами небезпеки?
Скажіть, які лиха може спричинити легковажне поводження з водою, газом та електрикою?
Учні відповідають: «Газ та електрика можуть стати джерелом пожежі, вода — призвести до затоплення приміщення».
Домовичок. Я пропоную докладніше поговорити про пожежу. Адже це — найстрашніше лихо.
Наперед виходить учень-читець.

1 -й учень
Стала древня людина стосила
Відтоді, як вогонь приручила.
Але й іншим буває вогонь:
Злим, як змій, і підступним, як ворог,
Не зігріє він ваших долонь,
Може все спопелити на порох
Учитель. Вогонь — друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Якщо з вогнем поводиться необачно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти,
А чи ви можете згадати, від чого у квартирі може початися пожежа?
Учні відповідають: «Від необережного поводження із сірниками, від газової плитки та несправних електроприладів».
Домовичок. Мені часто доводиться рятувати різні оселі від нього лиха. Почнуть дітлахи гратися сірниками — тільки і слідкуй, щоб пожежа не зайнялася. А ще якось довелося рятувати хату, де дівчинка — от горе-господиня — вирішила над запаленою газовою конфоркою рушник висушити.
Учитель. Вогонь, від одного сірника може спалити не лише квартиру, а й великий будинок. Полум'я може зайнятися і від запальнички, петарди або бенгальського вогню. Пожежники якось підрахували, що кожна сьома пожежа виникає через те, що діти гралися із сірниками або запальничками.
Наперед виходить учень-читець.
2-й учень
Сплять у порядку
Дерев'яні малятка,
Білі, темноголові,
Та у цих тихонь
В головах вогонь.
Домовичок
Будьте, діти, з вогнем обережні,
Вивчіть правила протипожежні!
Для розваги та для гри
Сірничата не бери!
З полум'ям погані жарти,
Жартувати з ним не варто!
Учитель. У кожній сучасній оселі «живуть» корисні механізми машини, їх називають побутовою технікою. Які побутові прилади ви знаєте?
Учні називають: «Телевізор, пральна машина, комп'ютер, праска, пилосос, кухонні електроприлади, холодильник».
Домовичок. Харчуються ці побутові помічники електроенергією, що поступає до них по шнурах від розеток. Як вода біжить по трубах водопроводу, так струм біжить по проводах. І як вода, знайшовши дірочку у трубі, спричиняє аварію, так само й електроенергія стає небезпечною, якщо несправні проводи.
Скажіть, чим загрожує людині несправний або напівобірваний провід
Учні відповідають: «Якщо людина торкнеться такого проводу, її вдарить током, може статися пожежа».
Учитель: Отже, діти, будьте обережні вдома та на вулиці, бережіть своє здоров'я.

Література
1.Гідрологічні небезпечні явища // Чирва Ю.О., Баб'як О.С. Безпека життєдіяльності: навч. посібник. -К., 2001.
2.Допомога при утопленні // Гандзюк М.П. Основи охорони праці. - К., 2004.
3.Надання першої допомоги потерпілим. Утоплення // Безпека життєдіяльності: навч. посібник. - К., 2003.
4.Надання першої допомоги при утопленні //Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності. - К., 2003.
5.Нещасні випадки на воді: Медицина: дитяча енциклопедія. -К., 2003.
6.Основи здоров'я. На допомогу вчителю 5 кл. /Н. Новикова, Н.Кулецька. -К.: Вид. дім. «Щкіл.світ»: Вид. Л.Галіцина, 2006.
7.Правила дотримання техніки безпеки та поведінки на воді при навчанні дітей плавання // Бібліотечка вчителя початкової школи. - 2005, № 5.
8.Прищепа Г.І. Сторінка безпеки у загадках, прислів'ях та приказках //Розкажіть онуку. - 2003, №2-3.
8.Панченко В.В.Методичні рекомендації щодо попередження нещасних випадків під час перебування в місцях купання дітей, учнівської та студентської молоді //Безпека життєдіяльності.-2008, №7-8.
9.Чубенко С.В. Все тут наше - ліс і води // Позакласний час. - 2008, №6.
10.Пономаренко Т.О. Початкове навчання плавання учнів молодших класів, які мають порушення постави та сколіоз. Методичні рекомендації // Фізичне виховання в школі. - 2009, №6.
11.Рухливі ігри в таборі відпочинку (ігри на воді, на березі) //Позакласний час. - 2009/№11-12. -
12.На річці, в лісі і в полі // Позакласний час. -2009, №10-11.
Категорія: Методичні рекомендації | Додав: Методист (10.02.2012)
Переглядів: 10800
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Сьогодні
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Прогноз погоди
Подвійний клік на інформері - детальний прогноз на кілька днів

Block title
Block content

Block title
Block content

Статистика сайту
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Чутівський райметодкабінет © 2017